מס מעסיקים (היטל) בגין עובדים זרים – החלטת בית המשפט העליון ספטמבר 2017

מס מעסיקים (היטל) בגין עובדים זרים – החלטת בית המשפט העליון ספטמבר 2017

הרינו לעדכן כי ביום 13 בספטמבר, 2017 דחה בית המשפט העליון ערעורים בקשר למס' פס"ד שנפסקו בבתי המשפט המחוזיים ונדונו יחד סביב סוגיות המיסוי , לרבות שאלת הזכאות לנקודות זיכוי בשל תושבות וחובת המעבידים במס מעסיקים, ביחס להעסקת עובדים פליטים (אריתראים וסודנים בעיקר), אשר שוהים בישראל כפליטים מבקשי מקלט, ומחזיקים באישורי שהייה מסוג 2(א)(5).

סקירה ורקע –

במסגרת חוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל, נקבע כי על המעסיק לשלם היטל בגובה 20% ממשכורת הברוטו של העובד הזר, אשר הוגדר כעובד שאינו אזרח ישראל או תושב ישראל.

בנוסף, עד לסוף שנת 2014 עובדים זרים היו זכאים לנק' זיכוי בגין תושבות אך ורק אם שהייתם בישראל והעסקתם מותרת ע"פ הדין, והחל משנת 2015 הזכאות הוענקה לעובדים זרים בתחום הסיעוד בלבד.

לאורך השנים האחרונות, נפסקו שורה של פסקי דין בבית המשפט המחוזי, סביב שאלת הזכאות לנק' הזיכוי וחובת תשלום ההיטל, כאשר עיקר טענת המעסיקים הייתה שלא היה מקום לחייבם בתשלום ההיטל, שכן מדובר על פליטים ומבקשי מקלט , שהגיעו לישראל מתוך מנוסה, ושאינם נמצאים בישראל על בסיס אשרות עבודה ולכן כאשר המדינה נותנת הגנה ומקלט לפליטים, אין להפוך אותם לנטל על משלמי המיסים ויש לראות בהם תושבי ישראל וכי הם זכאים לכל הזיכויים להם זכאים תושבי ישראל ,לרבות נקודות זיכוי.

 

החלטת בית המשפט העליון –

בעניין היטל עובדים זרים, דחה בית המשפט את ערעורי הנישומים וקבע כי גביית ההיטל מהמעסיקים נעשתה כדין, וכי לא יוענק פטור למעסיקים בגין תשלום היטל עובדים זרים בגין העסקת מסתננים ומבקשי מקלט, בהיצמדו לתכלית חקיקת החוק ההיסטורי – עידוד עובדים ישראלים וצמצום העסקת עובדים זרים.

בעניין זכאות לנק' זיכוי בשל תושבות, קבע בית המשפט העליון כי הדיון מיותר לאור החלטת רשות המסים מיום 14 בינואר 2017, על פיה, בהתקיים 3 תנאים, יותרו נק' זיכוי לעובדים זרים פליטים:

  1. על המעסיקים להוכיח כי התשלומים בגין נק' הזיכוי הגיעו לעובדים בפועל, לאחר שנוכה מהם מס במקור.
  2. לא יוענקו נק' זיכוי לעובדים המחזיקים ברישיון "אינו רשאי לעבוד" או ברישיון המכיל מגבלה גאוגרפית.
  3. לא יוענקו נק' זיכוי לעובדים שאינם רשאים לעבוד ולגביהם הוראת שהיה במתקן חולות.

משמעות הפסיקה –

  1. יש לשלם מעתה ואילך את ההיטל בשיעור 20% (ו-15% במסעדות אסיאתיות ואתניות) מהשכר ברוטו של כלל העובדים זרים.

לתשומת לב : היטל עובדים זרים לא בא כחלף תשלומי סוציאליות ו/או כחלף תשלום פיקדון עובדים זרים, אלא מדובר במס החל על המעסיקים, שאותו יש לשלם במסגרת מכלול ניכויי המס מהעובד, על בסיס תקופתי.

  1. למעסיקי עובדים זרים, בעלי שומות מס שאינן סופיות, צפויות שומות לגביית ההיטל בדיעבד !
  2. בית המשפט העליון דרש מרשות המסים, לאור אי הבהירות שנוצרה, להתחשב במעסיקים בבואו להטיל על שומות הניכויים קנסות, ריביות והפרשי הצמדה. מדיניות הרשות בעניין זה, תתברר עם הזמן.
  3. השלכות המס שיחול בגין ההיטל לזמן הקצר והזמן הארוך, לרבות :
    1. חישוב "מסלול מחדש" בקשר לחלוקות דיבידנד בשיעור מס מוטב לפי הוראת השעה, לרבות ביטול דיבידנדים שהוכרזו והמס בגינם טרם שולם.
    2. רישומי הפרשות חשבונאיות בגין היטל עובדים זרים בדוחות הכספיים של החברות.
    3. הקטנת או ביטול של מקדמות המס השוטפות בגין תשלום ההיטל.
    4. תיקון דוחות כספיים של החברות לשנים קודמות, וייחוס ההיטל לשנה הספציפית, תוך יצירת החזרי מס מרשות המסים שיקוזזו מסכומי ההיטל.
    5. היערכות תזרימית לנטל המס.
  4. קביעת מדיניות חדשה בנוגע להמשך העסקת פליטים ועדכון תעריפים ללקוחות העסק.

לחץ כאן לעיון בפסק הדין.

פנייתך נשלחה בהצלחה !