מעמד התשר כשכר עבודה מאת המעסיק החל משנת 2019 – אפריל 2018

מעמד התשר כשכר עבודה מאת המעסיק החל משנת 2019 – אפריל 2018

הרינו לעדכן, כי ביום 26 במרץ 2018, פסק בית הדין הארצי לעבודה בירושלים, במסגרת דיון משותף המאחד 2 ערעורים על פסקי דין שניתנו ע"י בתי הדין האזוריים לעבודה, הלכה חדשה בקשר למעמד התשר כשכר עבודה בידי העובד, מאת מעסיקו, בראי דיני עבודה וביטוח לאומי.

נזכיר, כי ההלכה הקיימת ערב פרסום פסק הדין, בקשר למעמד התשרים, קבעה כי תשר הינו הכנסה של העובד שלא ממעסיקו,  ורק בתנאים מסוימים שנקבעו בפס"ד אילת מסעדות בע"מ – מלכה, ניתן היה להכשיר תשר כשכר עבודתו של העובד ולפיכך, היה נהוג בענף המסעדנות כי במידה וסכום התשר עלה על שכר המינימום, הרי שנחשב כשכר עבודה שאינו משולם ע"י המעסיק, ואינו מהווה הכנסה בבית העסק ושייך לעובד.


בית הדין הארצי לעבודה, בחר למסד ולהסדיר את מעמד התשרים, ובפסיקה האחרונה (קיס נ' המוסד לביטוח לאומי) נקבעה הלכה חדשה כאמור, ולהלן עיקריה :

  1. כל תשר כספי בענף המסעדנות ייחשב, לעניין דיני עבודה ודיני ביטוח לאומי, כהכנסה בבית העסק והכנסה בידי העובד מאת המעסיק.
  2. הקביעה כאמור, תחול בכל מקרה, וללא קשר לעובדות : האם התשר נרשם בספרי המסעדה, האם שולם לפי דרישת המסעדה מהלקוח, האם שולם באמצעי תשלום נפרד מהתשלום בגין הארוחה, והאם שולם ישירות למלצר.
  3. המעסיק יהיה רשאי להשתמש בתקבולי התשר לצורך תשלום שכר העבודה של כל עובדי "שרשרת השירות" במסעדה,
    כגון – מלצרים, עובדי מטבח, מארחות, ברמנים וכו'.
  4. כברירת מחדל, המעסיק רשאי להשתמש בתקבולי התשר אך ורק לצורך תשלום שכר העבודה של עובדי "שרשרת השירות" ואינו רשאי להשתמש בתשר לצורך תשלומי חובה (כגון: הפרשות לפנסיה או זכויות סוציאליות אחרות), אשר יועברו בגין מלוא השכר המשולם לעובר, לרבות כספי התשר.
  5. עם זאת, נקבע כי במקרים חריגים, המעסיק יוכל להגיע להסכמה עם עובדיו כי הוא יהיה רשאי להשתמש בתקבולי התשר, העולים על שכר מינימום, לצורך תשלום חלקו בתשלומי החובה החלים על המעסיק (התניה כנ"ל תהיה חייבת לעמוד בהוראות חוקי המגן על העובדים), ולפיכך מומלץ למעסיקים בענף המסעדנות לבחון מחדש את הסכמי העבודה עם העובדים.
  6. נקבע כי הואיל ומדובר על הלכה שמשנה סדרי תשלום בענף המסעדות, המעסיקים ידרשו לזמן היערכות לצורך עמידה בכללים החדשים, ולכן ההסדר הנ"ל ייכנס לתוקף החל מיום 1 בינואר 2019.
  7. פסק הדין לא התייחס למעמד התשרים בהיבט מע"מ לעניין סיווג התשר כהכנסה אצל המעסיק, בעיקר לאור העובדה שנקבע כי התשר ישמש לתשלום שכר העבודה בלבד.
    לפיכך, יש להמתין ולראות כיצד יפעלו רשויות המס בנושא וכמובן שמשרדנו יעדכן בהתפתחויות.

 

חוזר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתוכנו מתן ייעוץ או חוות דעת.
בכל מקרה בו מתעוררת שאלה, אנו עומדים לרשותכם במתן מענה.

פנייתך נשלחה בהצלחה !