נגיף הקורונה – היערכות והמלצות – חוזר מס' 30 : חופשה ללא תשלום – דגשים והנחיות ספטמבר 2020

נגיף הקורונה – היערכות והמלצות – חוזר מס' 30 : חופשה ללא תשלום – דגשים והנחיות ספטמבר 2020

בהמשך לתוכנית הממשלה להטלת סגר כללי בחגי תשרי, ולאור שאלות רבות שעולות בהקשר הוצאת העובדים לחל"ת,

להלן ריכוז של דגשים והנחיות בנושא:

כללי

  • ככלל, נדרשת הסכמה הדדית בין המעסיק לעובד על יציאה לחל"ת. ואולם, בימים אלו, שהיציאה לחל"ת נעשית בעקבות הנחיות ממשלה , לא ברור האם כלל זה תקף, ובכל מקרה – הסכמה יכולה להינתן גם בשתיקה או בהתנהגות.
  • בתקופת החל"ת, יחסי עובד מעביד "מושהים", ולכן המעסיק אינו חייב בתשלום שכר עבודה ו/או בביצוע הפרשות סוציאליות (אלא אם הוסכם אחרת עם העובד). 
  • בתקופת החל"ת, צבירת ימי ההבראה, החופשה והמחלה נפסקת.
  • באשר לצבירת וותק לעניין פיצויי פיטורים, חל"ת לתקופה של עד 14 ימים לכל שנת עבודה, אינה פוגעת בוותק של העובד לצורך חישוב הפיצויים, ובחל"ת ארוכה יותר, התקופה שמעבר ל-14 ימים לכל שנת עבודה, לא תיחשב כוותק לצורך חישוב פיצויי פיטורים.
  • בחודשיים הראשונים לחל"ת, המעסיק יחוייב בדמי ביטוח לאומי מינימליים ע"ש העובדים שבחל"ת.
  • עובדים שהוצאו לחל"ת של 14 ימים או יותר, בשל התפשטות נגיף הקורונה, זכאים לדמי אבטלה, בכפוף לעמידה
    לתנאי הזכאות החלים על העובד (שעיקרם תנאי האכשרה, של לפחות 6 חודשי העסקה מתוך 18 החודשים האחרונים).

הנחיות למעסיק בהוצאת עובד לחל"ת

  1. מומלץ לקיים שיחה עם העובד, בה יוסברו לעובד הסיבות הבלתי נמנעות להוצאתו לחל"ת.
  2. יש למסור הודעה בכתב לעובד, שתכלול – פרטי העובד, הסיבות לחל"ת, תקופת החל"ת –  ולתעד ההסכמות בין הצדדים ליציאה לחל"ת באמצעות חתימת הצדדים על ההודעה – מצ"ב כנספח 1 : דוגמה להודעה כאמור.
  3. על חשבת השכר, לעדכן בתוכנת השכר  יציאת העובד לחל"ת, לשדר ע"ש העובד טופס 100 וקובץ "הפסקת עבודה".
  4. מומלץ לצייד את העובד בטופס ב"ל/1514 : אישור המעסיק על תקופת ההעסקה ועל השכר. 
  5. ביציאת עובד לחל"ת בפעם שנייה, על המעסיק לשדר קובץ "הפסקת עבודה" בלבד.

הנחיות לעובד לתביעת דמי האבטלה

  1. עובד שיצא לחל"ת לראשונה, נדרש להירשם באתר האינטרנט של לשכת התעסוקה – לחץ כאן לקישור לאתר.
  2. עובד שיצא לחל"ת לראשונה, נדרש להגיש תביעת דמי האבטלה באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי – לחץ כאן לקישור לאתר.
  3. על העובד לעקוב אחר הודעות והנחיות שיישלחו אליו מטעם המוסד לביטוח לאומי ולשכת התעסוקה, ולצרף אסמכתאות שיידרשו במהלך הגשת התביעה – בדר"כ : מכתב הודעה על חל"ת מטעם המעסיק וטופס 1514 כאמור.
  4. ביציאת עובד לחל"ת בפעם שנייה, על העובד לעדכן באיזור האישי באתר שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי.










עדכון המוסד לביטוח לאומי ולשכת התעסוקה על חזרה מחל"ת

  1. באחריות העובד לדווח ללשכת התעסוקה על הפסקת החל"ת ועל החזרה לעבודה,  לחצו כאן לקישור לאתר.
  2. באחריות העובד, או באחריות המעסיק, לדווח למוסד לביטוח לאומי על הפסקת החל"ת.
    העובד – באמצעות טופס דיגיטלי, לחצו כאן לקישור לדיווח.
    המעסיק – באמצעות שידור קובץ מתוכנת השכר. לחצו כאן לקישור עם הנחיות בנושא מטעם לשכת רו"ח.
    דיווח ע"י המעסיק, מומלץ כאשר מדובר בכמות גדולה של עובדים, המצריכה דיווח מרוכז.

 

ביטול הצורך בתאום מס ליוצאים לחל"ת הזכאים לדמי אבטלה 

  1. עובד ששב לעבודתו, לאחר תקופת חל"ת, ואשר קיבל דמי אבטלה, יידרש להציג למעסיק אישור על סך דמי האבטלה והמס שנוכה במקור. אישור זה ניתן להפיק באיזור האישי של העובד באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי.
  2. על סמך האישור כאמור, על המעסיק לערוך תאום מס באופן עצמאי ולהתייחס להכנסה מדמי האבטלה בתוכנת השכר כ"הכנסה ממקור אחר", לצורך חישוב המס המצטבר וניכוי המס הנדרש.
    לחצו כאן לקישור לחוזר מטעם רשות המסים בנושא.

דמי אבטלה לבעלי מניות בחברה ודמי אבטלה לקרובי משפחה בתקופת החל"ת 

  1. בעל שליטה בחברת מעטים, שבה הוא עובד, אינו מבוטח לענף אבטלה מכוח עבודתו בחברה, ואינו משלם דמי ביטוח לענף אבטלה. לכן, אין לו תקופת אכשרה לזכאות לדמי אבטלה מכוח עבודתו בחברת המעטים הזו.
  2. על פי ההלכה הפסוקה, העובדה שעובד הוא קרוב של בן משפחה שיש לו מניות בחברה – לא תשלול על פניו את הזכאות לדמי אבטלה, לכן עובדים שכירים בחברה שבבעלות קרוב משפחה שלהם, לרבות בני זוג, אמנם ייבחנו בקפידת יתר לצורך זכאותם לדמי אבטלה, אך רשאים להגיש תביעת זכאות.
    נציין, כי בהתאם לפס"ד של בית הדין המחוזי לעבודה בחיפה בעניינה של נופר חצבני, בן/ת זוג שעבדו בעסקו של
    בעל שליטה והמקום נסגר, זכאי לדמי אבטלה, גם כאשר העובד סווג כבעל שליטה בדיווח התקופתי למל"ל.


לנוחותכם, ולטובת עיון בחוזרים קודמים ועדכון שוטף בחוזרים המקצועיים המופצים, כתובת אתר האינטרנט
המשרדי https://www.gozlan-luria.co.il,  ועמוד הפייסבוק המשרדי – (לחצו כאן לקישור לעמוד הפייסבוק).

פנייתך נשלחה בהצלחה !